RTV Stichtse Vecht

Provincie brengt ‘stil' asfalt aan op Zuilense Ring en voert trajectcontrole in

De provincie Utrecht gaat geluidsreducerend asfalt aanbrengen op de Zuilense Ring/N230. Daardoor neemt de geluidsbelasting op de Zuilense Ring de komende jaren niet toe, terwijl het verkeer door de opwaardering van de Noordelijke Randweg in 2023 wel toeneemt. De luchtkwaliteit langs de Ring gaat de komende jaren evenmin achteruit. Onderzoek, in opdracht van de provincie Utrecht, wijst dit uit. Ook trajectcontrole heeft waarschijnlijk een positief effect op de geluidsbelasting. De Zuilense Ring vormt het deel van de provinciale weg N230 tussen het Gandhiplein in Utrecht en de aansluiting met de A2. Daar mogen auto’s maximaal 100 kilometer per uur rijden. Langs de weg wonen ongeveer 12.000 mensen in Maarssen, gemeente Stichtse Vecht. (Archieffoto RTV Stichtse Vecht).

Bewoners
Onder die omwonenden leven zorgen over de gevolgen van de verkeerstoename op de Zuilense Ring voor hun leefomgeving en gezondheid. Op verzoek van Provinciale Staten hebben Gedeputeerde Staten daarom onderzoek laten uitvoeren naar de huidige en verwachte geluidshinder voor 2030 en de huidige luchtkwaliteit en die in 2035. Daarbij is uitgebreid overlegd met de Buren van de Zuilense Ring, een samenwerkingsverband van bewonersorganisaties rond de Ring in Maarssen. Ook zijn met de Buren en de gemeente de onderzoeksresultaten gedeeld en besproken.

Onderzoek wijst uit
Uit het onderzoek blijkt dat het verkeer op de Ring de komende jaren aanzienlijk toeneemt. Dit komt doordat het verkeer beter doorstroomt dankzij aanpassingen van de Noordelijke Randweg en een mogelijk nieuw type aansluiting op de A2.

Dat extra verkeer leidt niet tot een verslechtering van de luchtkwaliteit. De verwachting is dat de luchtkwaliteit beter is dan nu en dat in 2030 ter hoogte van de woningen voldaan wordt aan de zogeheten WHO-streefwaarden. De toename van de geluidsbelasting is volgens het onderzoek zeer gering. Op het gebied van geluid worden de wettelijke normen niet overschreden. Maar met ‘stil’ asfalt wordt die zeer geringe toename weer nagenoeg teniet gedaan. De provincie zal bij de al voorziene werkzaamheden bij de Zuilense Ring in 2022 dat geluidsreducerend asfalt aanbrengen.

Trajectcontrole
Medio 2019 wordt op de Zuilense Ring trajectcontrole ingevoerd. Via meetapparatuur worden hardrijders dan automatisch bekeurd. De limiet bij de controle kan alleen worden ingesteld op de huidige maximumsnelheid van 100 km per uur.

De provincie Utrecht heeft goed gekeken naar de mogelijkheden om de maximum snelheid naar 80 km terug te brengen. Maar ze vindt het belangrijk dat de trajectcontrole wordt ingevoerd omdat je daarmee de maximum snelheid effectief handhaaft. Dat zal waarschijnlijk een positief effect hebben op de geluidsbelasting.