Gemeente beraadt zich op actualisatie beleid oplaadpalen elektrische voertuigen

vrijdag 11 januari 2019 09.15 uur | laatst gewijzigd: vrijdag 11 januari 2019 09.23 uur | auteur: Robbert Oelp

Uit antwoorden op door de fractie van het CDA gestelde collegevragen blijkt dat het college zich beraadt op de actualisatie van het beleid oplaadpalen van elektrische voertuigen: 'De beleidsregel is in 2015 dus bijna vier jaar geleden ingevoerd. De ontwikkelingen op het gebied van elektrisch vervoer gaan snel dus zijn we ons op dit moment aan het beraden op een actualisatie van beleidsregels.'

Uit de antwoorden op door de fractie van het CDA gestelde collegevragen blijkt ook dat Stichtse Vecht op dit moment 189 (semi-) openbare laadpalen telt: 'Met 5,3 laadpalen per 1000 personenvoertuigen scoort Stichtse Vecht goed ten opzichte van vergelijkbare gemeenten. In de afgelopen jaren heeft de groei van het aantal laadpalen gelegen tussen de 20 en 40 laadpunten per jaar.'

Toch kan het zijn dat een verzoek van een inwoner voor een elektrische oplaadpaal wordt afgewezen. Gemeente Stichtse Vecht: 'We willen geen privé-parkeerplaatsen in de openbare ruimte realiseren. Eén van de criteria is dat er binnen een straal van 300 meter voldoende behoefte is aan een laadpunt voor elektrische voertuigen. Als er binnen die 300 meter al een laadpunt is én het is duidelijk dat er onvoldoende vraag is voor een extra laadpunt, dan is de inwoner op dat laadpunt aangewezen.'

MAATSCHAPPELIJKE ORGANISATIES