Jongeren in Stichtse Vecht swipen voor het klimaat

maandag 30 september 2019 11.15 uur | laatst gewijzigd: maandag 30 september 2019 12.17 uur | auteur: Persbericht gemeente Stichtse Vecht

In een paar swipes meepraten over het klimaatprobleem en duurzame energie? In Stichtse Vecht kan dit vanaf vandaag 30 september 2019. De campagne waarin de mening van jongeren centraal staat is van start. Via de online tool Swipocratie krijgen zij diverse klimaatdilemma’s voorgelegd én kunnen ze aangeven wat ze willen veranderen aan hun eigen gedrag.

Linda van Dort wethouder Duurzaamheid. “Ik wil graag vertellen hoe blij en enthousiast ik ben met dit project. Het is vernieuwend en spreekt jongeren aan. Belangrijk ook, want als ik kijk naar afgelopen vrijdag en begin dit jaar, waarin “klimaatspijbelaars” groots protesteerden in Den Haag, is in gesprek gaan met jongeren noodzakelijk. Met Swipocratie geven we de jeugd, een eerlijke en gelijkwaardige stem in het gesprek rondom duurzaamheid en het aanboren van alternatieve energiebronnen. Het gaat om hun toekomst!” 

Activerende campagne
Swipocratie is onderdeel van het project ‘Watt Nou! Jongeren over energie’. Dit is een initiatief van 12 gemeenten, de provincie Utrecht en de NMU om de visie van jongeren, in de leeftijd van 16 tot 25 jaar, actiever te betrekken bij de lokale energiedialoog. Stichtse Vecht is één van de gemeenten waar deze campagne van start is gegaan. Verschillende activerende filmpjes op social media en een postercampagne gaan de jongeren gericht stimuleren om hun mening te geven in de online tool Swipocratie. Het is een vernieuwende en makkelijke manier van informatie ophalen bij een grote groep jongeren en om met hen in gesprek te gaan over belangrijke beleidsthema’s het sluit daarbij aan bij het collegewerkprogramma. 

Geef jongeren een stem
Jongeren zijn vaak weinig hoorbaar in de discussie rond duurzaamheid, terwijl het vooral over hún toekomst gaat. Veel jongeren hebben wel degelijk een stevige visie, maar die komt pas boven tafel als ze op de juiste manier worden benaderd. Via Swipocratie kunnen ze op een gemakkelijke, snelle en laagdrempelige manier hun mening geven door alleen maar te swipen. Een soort Tinder dus, maar dan met opties tegen klimaatverandering. Zo krijgen ze bijvoorbeeld de vraag voorgeschoteld: “Zou je die verre vliegvakantie laten schieten om CO2 te besparen?” En: “Wat heb je liever in jouw gemeente: 10 hectare zonnepanelen in het weiland of 1 grote windmolen?”.  

Uitkomsten & Live sessies
De communicatiecampagne gaat in Stichtse Vecht op 30 september 2019 van start, met video's die worden verspreid via Facebook en Instagram en posters op diverse plekken in de gemeente. Zodra alle resultaten binnen zijn volgt dit najaar ook nog een bijeenkomst met belangstellende jongeren. Samen gaan zij aan de slag met een concreet plan om onze gemeente te voorzien van duurzame energie. De gemeenten nemen dit 'bod van jongeren' en de uitkomst van Swipocratie vervolgens mee in het debat rond de energietransitie – de overgang van fossiele naar duurzame energie.

‘Watt Nou’ wordt georganiseerd in samenwerking met de provincie Utrecht.

MAATSCHAPPELIJKE ORGANISATIES