Online lezing: 'De Koude Oorlog in schoolboeken'

vrijdag 02 oktober 2020 08.00 uur | laatst gewijzigd: vrijdag 02 oktober 2020 09.17 uur | auteur: RHC Vecht & Venen

Op dinsdag 20 oktober om 14.00 uur gaat de online lezing ‘De Koude Oorlog in schoolboeken’ van het Regionaal Historisch Centrum Vecht en Venen in première. De online lezing wordt uitgezonden via de mediakanalen van het RHCVV (op de website en het YouTube-kanaal) en zal daarop te zien blijven. Binnen het thema van de Maand van Geschiedenis Oost/West, wordt tijdens de online lezing ingezoomd op de Koude Oorlog. Historicus Paul Stolk vertelt over de verschillen die er door de tijd heen zijn tussen diverse schoolboeken als het gaat om het verhaal van de Koude Oorlog. (Foto ter illustratie)

De Koude Oorlog was een periode in de tweede helft van de twintigste eeuw waarin een gewapende vrede bestond tussen het kapitalistische Westen (met de VS aan het hoofd) en het communistische Oosten (met de Sovjet-Unie als leider). Historicus Paul Stolk heeft onderzoek gedaan naar twaalf schoolboeken die zijn verschenen tussen 1948 en 2017. Hij heeft hierbij gekeken op welke manier het begin van de Koude Oorlog beschreven wordt. Na uitgebreid onderzoek kwam naar voren dat er grote verschillen bestaan. Zo begint volgens het schoolboek Coda (1970) de Koude Oorlog met de Griekse burgeroorlog in 1946, terwijl een ander schoolboek (1950) uitgaat van de Blokkade van Berlijn in 1948 als het begin van de Koude Oorlog. In de drie kwartier durende lezing zal Paul Stolk deze verschillen toelichten en uitleggen hoe en waarom deze ontstaan zijn.

Het RHCVV vindt het belangrijk dat mensen zich ervan bewust zijn dat er niet zoiets is als dé geschiedenis. Er bestaan in het collectieve geheugen verschillende verhalen over hetzelfde onderwerp. Dit komt doordat ‘het collectief geheugen van leerlingen mede gevormd wordt door de geschiedenismethodes die op school worden gebruikt. De historiografie [geschiedschrijving]van de Koude Oorlog is onderhevig aan veranderingen en dus ook de informatie die de leerlingen op latere momenten in hun leven tot zich kunnen nemen.’ aldus Paul Stolk in zijn onderzoek.

Nederland was indirect betrokken bij de Koude Oorlog, deze periode in de geschiedenis heeft daarom ook haar sporen nagelaten in onze streek. Zo is een deel van fort Nieuwersluis tijdens de Koude Oorlog zo ingericht, dat deze in geval van een dreigende kernoorlog volledig was af te sluiten en in Weesp vond in 1981 een protest tegen kernwapens plaats.

MAATSCHAPPELIJKE ORGANISATIES