RTV Stichtse Vecht

Bereiksonderzoek geeft informatie over bekendheid en bereik RTV Stichtse Vecht

Het College van de gemeente Stichtse Vecht heeft het onderzoeksbureau DVJ insights gevraagd een bereiksonderzoek uit te laten voeren naar RTV Stichtse Vecht. Met deze gegevens kan de lokale media-instelling potentiële adverteerders aantrekken en kan het hen informeren en adviseren over profielen en bereiken. RTV Stichtse Vecht heeft per 1 juli een doorstart gemaakt met een nieuw bestuur.

Doorstart
Wethouder Koops: “Allereerst ben ik blij met de doorstart van RTV SV. Deze lokale omroep heeft bestaansrecht in onze gemeente. Ik wil mijn waardering en dank uitspreken voor de wijze waarop het nieuwe bestuur zich de afgelopen tijd heeft ingezet om de doorstart mogelijk te maken. De doorstart is per 1 juli een feit.” 

Eric Loman voorzitter RTV Stichtse Vecht over de doorstart: “Na hard werken is de doorstart van RTV Stichtse Vecht per 1 juli een feit. Ook het nieuwe bestuur houdt vast aan het eerder opgestelde ambitieplan, visie en bijbehorende financiële kaders. Als innovatieve omroep kijken we vooruit en gaan verder op de weg die eerder is ingeslagen. Terug naar af is geen optie.” 

Koops over de inzet van vrijwilligers: “Graag wil ik ook waardering en dank uitspreken voor de vele vrijwilligers die RTV SV trouw zijn gebleven en hun tijd en enthousiasme erin blijven steken om van hun omroep een sterke lokale omroep te maken.”

Onderzoek
Eric Loman voorzitter RTV Stichtse Vecht: "Wij danken het college voor hun handreiking om een bereiksonderzoek uit te laten voeren naar de mediakanalen van RTV Stichtse Vecht. Het bereik en de bekendheid van RTV Stichtse Vecht was ons voorheen onbekend omdat kijk- en luistercijfers niet lokaal worden gemeten. Van het platform wisten we dat wel. De cijfers geven ons inzicht en zullen gebruikt worden voor verdere ontwikkeling van onze visie en ambitie. Er valt nog heel veel te winnen. Echter uit de cijfers blijkt ook dat er al het nodige is bereikt en daar ben ik als voorzitter trots op."

Wethouder Koops over de uitkomsten van het onderzoek: “Het onderzoek is heel nuttig geweest. De uitkomsten bevestigen het beeld dat RTV SV nog vrij onbekend is in onze gemeente. Ze maken inzichtelijk waar de lokale omroep staat en geven aan waar kansen en mogelijkheden liggen om zich te profileren en te positioneren. De uitkomsten bieden daartoe voldoende handvatten.”

Belangrijkste uitkomsten
Televisie
Het televisiekanaal heeft een bekendheid van 64%. Onder 55 plussers ligt de bekendheid op 79%. Van alle ondervraagden heeft 26 % het afgelopen jaar gekeken. Onder 55 plussers is dat 41 %. RTV Stichtse Vecht heeft een beter bereik dan televisiekanalen als Eurosport, Comedy Central, Animal Planet, 24 Kitcheten, MTV en Ustad.

Radio
Het radiostation heeft een bekendheid van 24%. Onder 55 plussers ligt de bekendheid op 32 %. Van alle ondervraagden heeft 4 % het afgelopen jaar geluisterd. Onder 55 plussers is dat 9 %. 

Website
De website heeft een bekendheid van 27%. Voor de website lopen de bekendheidcijfers minder uiteen en zijn het de 35 tot 54 jarigen die de website met 32 % aangeven te kennen. De website van RTV SV is het afgelopen jaar door jongeren onder de 35 jaar meer dan gemiddeld bezocht. Met 525.000 bekeken items over de eerste zes maanden van 2015, passeert de lokale media-instelling van Stichtse Vecht op jaarbasis de magische grens van 1.000.000 bekeken items. Vergelijken we het aantal bekeken items over dezelfde periode van 2015 ten opzichte van 2014 dan zien we daar een enorme stijging van 82 %.

Het volledige onderzoek is als bijlage opgenomen bij dit artikel.