RTV Stichtse Vecht

Bromfietsers op de rijbaan

Het college van B&W heeft de nota 'langzaam verkeer' opnieuw vastgesteld na de periode van inspraak en gesprekken met de wijkcommissies. Op een aantal punten heeft de inspraak geleid tot aanpassing van de nota. De zogeheten nota Langzaam verkeer wordt ter definitieve besluitvorming besproken in de gemeenteraad op 29 maart 2016. Met uitzondering van de Burgemeester Waverijnweg, Ruimteweg en Floraweg moeten bromfietsers overal op de rijbaan (binnen de bebouwde kom) rijden.

Fietsen
Verder haalt de gemeente paaltjes weg in fietspaden en worden verschillende wegen in het buitengebied omgezet en ingericht naar een fietsstraat waar 30 km is toegestaan. Ook worden het fietsnetwerk en stallingsmogelijkheden voor de fiets verbeterd en wordt het gebruik van de fiets gepromoot. Er wordt nu afgezien om de Vreelandseweg, Nigtevechtseweg, Klompweg en Loenenseweg in te richten als fietsstraat. Dat zijn de belangrijkste pijlers van de zogeheten beleidsnota Langzaam verkeer.

Ambitie
In de nota spreekt het college de ambitie uit dat in 2020 de scholen en OV-knooppunten nog veiliger, comfortabel en snel per fiets bereikbaar zijn. Om dit te realiseren is in de nota het uitvoeringsprogramma 2015-2020 opgenomen met 58 actiepunten. Deze actiepunten zijn erop gericht om uiterlijk in 2020 de belangrijkste knelpunten in het hoofdfietswegennetwerk aan te pakken en de belangrijkste ontbrekende schakels in fiets- en voetgangersnetwerk weg te nemen.

Fietsstraat
Een belangrijk onderdeel uit de nota is de inrichting van verschillende wegen in het buitengebied als Fietsstraat. Voorbeelden daarvan zijn de Mijndense dijk, Oud Over en de Parallelweg tussen de Haarrijnweg en Westkanaaldijk. Op buitenwegen die als Fietsstraat worden ingericht, zal de maximum snelheid worden teruggebracht van 60 naar 30 km/uur. De Oostkanaaldijk tussen Maarssen en Loenersloot wordt een zogenaamde doorfietsroute. Daarvoor worden de bruggetjes over de Kerkvaart in Breukelen en de Nieuwe Wetering bij Nieuwersluis fietsvriendelijker gemaakt. Voorbeelden van het wegnemen van ontbrekende schakels zijn de aanleg van een vrijliggend fietspad langs de Safariweg tussen station Maarssen en de Haarrijnweg in Maarsenbroek en de aanleg van een vrijliggend fietspad langs de Portengense Zuwe in Kockengen.