Trajectcontrole op de A2, nu in twee richtingen, blijkt lucratief

Na er eerder een trajectcontrolesysteem op de A2 van van Holendrecht naar Maarssen werd geïnstalleerd, werd de trajectcontrole in tegengestelde richting op 15 juli in gebruik genomen. De trajectcontrole leverde honderdduizenden boetes op.
De snelweg A2 tussen Utrecht en Amsterdam is breed met 2x 5 rijbanen. Het wordt wel het mooiste stuk snelweg van Nederland genoemd 'Waar je een Jumbovliegtuig op kunt landen". Ook het meest lucratieve voor de staatskas, omdat op dit comfortabele stuk snelweg er een verleiding is om zonder op te letten te snel te rijden. In de eerste anderhalve maand na de opening van de trajectcontrole richting Amsterdam zijn ruim 116.000 automobilisten op de bon geslingerd. Het is flink oppassen om de maximale snelheid van 100 km/uur overdag aan te houden. Van mei tot en met augustus kregen bijna 336.000 automobilisten op het traject in beide richtingen een boete. Een rekensom is snel gemaakt, de staatskas wordt flink gespekt. De cijfers werden donderdag 3 oktober bekend gemaakt door het ministerie van Veiligheid en Justitie. Behalve de A2 werd er in dezelfde periode ook op de A12 van en naar Utrecht gecontroleerd; bijna 28.000 automobilisten ontvingen daar een boete vanwege de trajectcontrole. De maximale snelheid op het A2 traject staat ter discussie. De inrichting van dit stuk brede snelweg is geschikt voor 130 km/uur, dat 's nachts is ingesteld en ook overdag zou kunnen gelden. De aanliggende gemeenten hebben echter bezwaar wegens milieuredenen, zoals geluidsoverlast en fijnstof. Tijdens spitsuren hoeft u zich geen zorgen over de snelheid te maken, ondanks de verbreding zijn er tóch regelmatig files, met name rond op- en afritten.