'Missing passenger' belandt in verkeerd vliegtuig

Op donderdag 26 januari 2017 reisde Maarssenaar Arjan Kroon met KLM vlucht KL 1083 van Amsterdam naar Manchester. Pal achter hem zat een persoon die er tijdens de veiligheidsprocedures achter kwam in het verkeerde toestel te zijn beland. De reiziger meldde zich bij het cabinepersoneel en verliet nog voor vertrek het vliegtuig.

Arjan Kroon: 'Tijdens de vlucht vroeg ik de purser hoe het kan gebeuren dat iemand in een vliegtuig kan plaatsnemen zonder over de juiste documenten te beschikken. Als eerste reactie gaf de medewerkster van KLM aan dat het altijd mensenwerk blijft en dus fouten gemaakt kunnen worden.'

Een woordvoerder van de KLM in een reactie: 'Net voor vertrek miste de crew nog een passagier op deze vlucht naar Manchester, die aan kwam rennen door de gate. Enkele minuten na het instappen van de passagier informeerde de gate agent de crew dat de naam van de " missing passenger" niet overeen kwam met de naam van de passagier die was ingestapt. Het bleek iemand met ook een ticket naar Manchester maar met een andere maatschappij die naast het KLM vliegtuig aan het boarden was. Er is dus inderdaad een fout gemaakt tijdens het boardingproces bij de gate, maar snel en tijdig gecorrigeerd door de gate agent en de cabinecrew.'

Een controle op eventueel van de reiziger achtergebleven handbagage werd volgens Kroon door het cabinepersoneel niet uitgevoerd. Kroon - voormalig cameraman en thans docent aan de School voor Journalistiek Utrecht - vroeg daarom door: ‘Haar reactie bevreemde mij. In tweede instantie gaf de betreffende medewerkster aan niet met stellige zekerheid te hebben vastgesteld dat er geen goederen van de eerder vertrokken passagier waren achtergebleven.’ Een woordvoerder van de KLM daarover beweert het tegenovergestelde: 'Doordat de passagier als laatste en alleen was binnen gekomen was het voor de crew duidelijk dat hij maar een stuk bagage bij zich droeg. Hij is met dezelfde bagage van boord gestapt.'

Onveilig aan boord voelde de Maarssenaar zich niet maar plaatste wel de nodige vraagtekens bij het handelen van het cabinepersoneel. Voor hem een reden om de KLM na de vlucht op de hoogte te stellen: 'Ik heb het voorval gemeld via de website van de KLM. Ik ontving direct een ontvangstbevestiging maar na vijf werkdagen heb ik nog steeds geen reactie vernomen.' Kroon: 'Ik ben er gelijk vanuit gegaan dat het één en ander berust op een misverstand maar vindt het opmerkelijk dat dit heeft kunnen plaatsvinden. Het verbaast mij daarnaast dat na melding, een reactie van de KLM uitblijft. Je mag toch verwachten dat na melding, dit soort zaken - vanuit oogpunt van veiligheid - met urgentie worden opgepakt.' Volgens de KLM is de veiligheid nooit in het geding geweest: 'Iedereen die zich in het gebied van het boarden bevindt is uitvoerig (incl handbagage) gescreend. De vliegveiligheid is dus niet in het geding geweest,' aldus een woorvoerder van de KLM. 

Een reactie op de melding heeft Kroon op het moment van publiceren van dit artikel nog niet gehad. 


Meer nieuws