Het derde marktconcert brengt een muzikaal tweeluik: Engeland versus Duitsland

Ad van Pelt is in Woerden organist van het Johann Heinrich Hartmann Bätz-orgel (1768)  van de Petruskerk. de vader van Gideon Thomas Bätz. In dit concert spelen de verschillen tussen vader en zoon geen rol. Maar er kan wel naar verschillen gezocht worden:  klinkt Engelse muziek anders dan Duitse muziek, uit dezelfde tijd?

Ad van Pelt begint met drie werken uit Engeland: Purcell, Handel en Boyce.
Het stuk van Henry Purcell is het feestelijke “Crown the altar, deck the shrine” (Kroon het altaar, verfraai het heiligdom, voor een verjaardag ) van Queen Mary II. George Frederic Handel, landgenoot van Bach, werkte in Engeland en spelde daar zijn naam op zijn Engels met een a, niet met een ä. Hij schreef er door de Engelsen zeer gewaardeerde Engelse muziek. Van hem horen we een Air en een Concerto. Van William Boyce klinkt daarna een Voluntary - aan het eind is er een afwisselend gedeelte met het register Trompet als solostem. Zoiets willen we altijd wel horen!

Dan de Duitse muziek: J.S. Bach, Decker en Walther. Van Johann Sebastian Bach Een waardig Präludium in vierkwartsmaat, gevolgd door een gezellige Fughetta waarin de stemmen, zoals het hoort, elkaar achterna zitten; door de vlotte drie-achtste maat van de  Fughetta klinkt die als een menuet… Van Johann Decker, organist in Hamburg, bleef maar één orgelwerk bewaard. Dat horen we vanmiddag: een kort Praeambulum (= openingsstuk), met aansluitend een korte fuga.  Tot slot weer uitgesproken feestmuziek, vier verzen van ‘Allein Gott in der Höh sei Ehr’  van Johan Gottfried Walther. Klinkt Duitse feestmuziek anders dan Engelse? Wat is het verschil? Hoe dan ook, in deze muziek schijnt de zon!

Vrijdag 16 juli 2021 bespeelt Ad van Pelt het Gideon Thomas Bätz-orgel (1787) van de Pieterskerk te Breukelen.
Aanvang 12.45 uur, toegang vrij, collecte aan de uitgang 
https://adcs.home.xs4all.nl/muziek/markt.html