Marktconcert door Willem Poot: 'Rondom Johann Ludwig Krebs'
In de Pieterskerk te Breukelen wordt vrijdag 19 augustus het marktconcert gegeven door organist Willem Poot. Hij heeft ook dit jaar weer een mooi programma samengesteld voor zijn concert op het Bätz-orgel van de Pieterskerk: muziek 'Rondom Johann Ludwig Krebs’.
Johann Ludwig Krebs werd geboren in 1713. Zijn vader was organist; hij heeft zijn zoon waarschijnlijk de eerste beginselen bijgebracht. Op zijn dertiende vertrok Johann Ludwig naar de Thomasschool in Leipzig, waar de grote Johann Sebastian Bach toen les gaf. De jonge Krebs voelde zich er als een vis in het water, en Bach, die zonen van dezelfde leeftijd had, maakte eens een woordspeling op hun namen: jij bent 'een krab in mijn beek'. Krebs muziek is, net als die van zijn leraar, technisch natuurlijk helemaal in orde, maar de sfeer begint te veranderen. Wat meer vrijheid, wat meer charme.
Willem Poot speelt om te beginnen twee werken van Krebs zelf: eerst een rustig 'Preludium en Fuga', dan een Fantasie waarin de organist het orgel als een nachtegaal laat zingen. Hierna volgen de stukken waarnaar de titel verwijst: van vijf tijdgenoten van Krebs horen we een bewerking van 'Wer nur den lieben Gott lässt walten', het lied met de beroemde melodie van Georg Neumark uit 1641.
Eerst klinkt er een bewerking van de beroemdste zoon van Bach Sr., Carl Philipp Emanuel Bach. Hij was een jaar jonger dan Krebs - ze zaten bij elkaar in de groep, om zo te zeggen. Daarna een bewerking van Johann Philipp Kirnberger; hij is geboren in 1721; waarschijnlijk heeft ook hij les gehad van Bach Sr persoonlijk. Dan volgen er zettingen van de jongere generatie, geboren in 1735/36: Johann Christoph Kühnau, Christian Gotthilf Tag en Johann Christoph Kellner. Als zonen van organisten, of - in het geval van Christian Gotthilf Tag - van een schoolmeester/muziekleraar kregen zij de muziek met de paplepel ingegoten. Muzikaal begaafd als zij waren, werden ze uitmuntende vaklui. Al kennen wij hun namen niet of nauwelijks, in hun tijd stonden ze in hoog aanzien. Hun werk is het nog steeds waard om gespeeld en beluisterd te worden.
Krebs bouwde zijn eigen muzikale werk, op het fundament dat hij met en bij zijn leraar Johann Sebastian Bach gelegd had. Ook de grote Bach heeft ooit de eerst stappen moeten zetten - tot slot van dit concert horen we hoe dat toeging: Willem Poot speelt een aantal variaties op het kerklied 'Sei gegrüßet, Jesu gütig', door Bach geschreven als compositie-oefening toen hij een jaar of zestien was...
Behalve organist is Willem Poot ook onderzoeker: in veel archieven van kerken en bibliotheken liggen nog schatten aan materiaal waarin gezocht kan worden naar nu vergeten of verloren gewaande muzikale parels uit het verleden. De Fuga van Krebs die tijdens dit concert gespeeld wordt, is zo'n parel - hij ligt als manuscript in de bibliotheek van het Conservatorium van Brussel.
Willem Poot studeerde orgel aan het Amsterdams Conservatorium bij Albert de Klerk. De orgellessen werden overigens gegeven in Haarlem, op het monumentale Müller -orgel in de Grote of St. Bavo -kerk. Daarnaast studeerde hij, als tweede hoofdvak, Theorie der Muziek. In dat vak gaf hij aanvankelijk lessen aan het (destijds zo genoemde) Sweelinck-Conservatorium in Amsterdam. Daarna werkte hij aan het Utrechts Conservatorium, waar hij les gaf in alweer Muziektheoretische vakken, maar nu ook in Muziekgeschiedenis en Arrangeren. Voor diverse plaat - en CD-opnamen heeft hij orkestarrangementen geschreven. Hij was jarenlang één van de vaste basso -continuo spelers bij de Domcantorij in Utrecht. Thans speelt hij op kistorgel, dan wel klavecimbel, bij het ensemble ‘Barok langs de Vecht’. Met zijn vrouw Annette Middelbeek vormt hij een duo met quatre-mains piano-repertoire.
Pieterskerk te Breukelen
Aanvang 12.45 uur, toegang vrij, collecte aan de uitgang.
Bij de foto: Willem Poot aan het Parisot-orgel (uit 1746) van de Notre-Dame de Guibray, Falaise, Normandië